onsdag 24. juli 2013

Reisebrev fra Vestlandet

Lindesnes
Siden begge barna våres skulle på speiderleir i Stavanger, ble planen for årets seiltur å seile til Vestlandet for å hente barna der og deretter seile rundt i Ryfylket før turen går tilbake mot sør-øst.

"Bankekryss" hver dag....
Jeg hadde planlagt å bruke 4-5 dager på strekningen Oslo- Stavanger. Til Kristiansand ble det seilt mye på kryss, men etter å passert Ny-Hellesund fikk vi motvind og kraftig sjø hele veien til Stavanger. Vanskelige forhold rundt Lindesnes og Lista gjorde at vi først måtte søke dekning i Listahavn. Senere måtte jeg ligge en dag ekstra i Egersund for å vente på litt mer levelige forhold. Fra Egersund gikk jeg alene i kuling, tåke og regn. Strekningen Oslo -Stavanger ble på 330 nautiske mil. Vi brukte 7 dager på denne etappen.

Oslo- Stavanger; 330 nm

Børaviga gjestehavn, Stavanger
(Utenfor Oljemuseet)
De vanskeligste områdene på strekningen har uten tvil vært Lindesnes, Lista og rundt Jærens Rev. Her har det vært mye strøm og grov og rotet sjø.

På forhånd visse vi at været er mye dårligere og våtere enn på sørlandskysten eller i Sverige og Danmark. Mens dere på østlandet har hatt sol, har det på Vestlandet vært mye regn, tåke og kaldt vær.
Veldig mye krabbe i Stavanger-området

På vei inn Lysefjorden

Etter å hentet ungene i Stavanger gikk vi innover Ryfylket og oppholdet oss bla 3 dager inne i Lysefjorden. Vi fikk sett Prekestolen og Kjærag fra sjøen. Vi gikk opp "Flørlitrappene" (4444 trappetrinn). Vi opplevde mye fantastisk natur der inne og vi anbefaler andre om ønsker en litt annerledes båtferie å ta turen inn.
Lysefjorden (Kjærag i bakgrunnen)

Prekestolen

Generelt har det siden Mandal vært svært få andre båter. Det har vært veldig god plass i alle gjestehavner og naturhavner. Mens vi var i Lysefjorden møtte vi kun en annen norsk seilbåt, videre så vi en polsk, en svensk og en fransk båt. Prisnivået i gjestehavnene er generelt mye lavere enn på Sør- og Østlandet og særlig i Sverige. F.eks. kostet det kr. 100.- pr natt hos Lysefjorden Marina. På Hidra kostet det kr 150.- pr natt inkl strøm, dusj og vaskemaskin og tørketrommel.

Vi har opplevd mange flotte og spennende steder sålangt.

Kirkehavn på Hidra
Vi er nå på vei hjemover og er i skrivende stund i ferd med å passere Lindesnes for motor. På vei vestover hadde vi nordavind hele tiden og nå har jammen vinden snudd og vi har igjen motvind.

Med ønske om en fortsatt god sommer !